Mijn visie op onderwijs

 

Onderwijs in het MBO moet aantrekkelijk en doelgericht zijn op de student. Dit betekend voor mij een persoonlijk leerplan per student en meer maatwerk. De student moet gaan leren wat hij wil leren en niet wat wij vinden dat er aangeboden moet worden. Studenten die aantonen dat ze bepaalde kwalificaties beheersen, moeten we niet hier onnodig mee lastigvallen. Bij deze studenten moeten we juist kijken naar waar hebben ze nog wat te leren, blijven uitdagen. De rol van docent veranderd daarin meer naar een coachende rol en het onderwijs moet flexibiliseren. Iets wat in de visie van Terra ook duidelijk terug te vinden is

Als onderwijs hebben wij de taak om studenten te laten zien wat er in de wereld “te koop is”. De onderzoekende houding aanwakkeren. We moeten hun voorbereiden op een veranderende omgeving, kritisch te laten zijn op hun eigen handelen en laten denken in oplossingen. Daarnaast hebben we ook te taak om hun in de huidige situatie als beginnend beroepsbeoefenaar klaar te stomen voor het werkveld. Hierin zijn de kennis, vaardigheden en competenties die gevraagd worden in de sector leidend. De student moet hierin ook de ruimte krijgen om zich buiten zijn eigen kwalificatie te kunnen ontwikkelen. Wanneer bijvoorbeeld techniek op het bedrijf thuis of waar de student erg belangrijk is en een student wil zich hier graag verder in verdiepen, moet dit kunnen. Dit laatste staat wel los van de visie die terra heeft op onderwijs en wat in de wettelijke inrichting van het onderwijs in kwalificatiedossiers op dit moment mogelijk is

Studenten leren in de praktijk en die praktijk gaan ze vinden bij de bedrijven in de regio. Dit doen ze door middel van stage/BPV of in de vorm van werk (BBL). Docenten begeleiden (coachen) kleinere groepjes studenten op hun stagebedrijven en in overleg met de stagebieders wordt er gekeken naar de mogelijkheden om het leren voor de studenten. De bedrijven in de regio worden betrokken bij de opleiding en de opleiding betrokken bij de bedrijven. Bedrijven kunnen via ons netwerk aanhaken bij projecten die via verschillende pactoraten binnen DC Terra lopen. Zo ontwikkelen niet alleen studenten zich, maar ook bedrijven. Via het LLO (leven lang ontwikkelen) kan hierop weer worden ingehaakt, ondernemers of medewerkers van kunnen aansluiten bij verschillende modules. Dit betekend dat mijn plek minder in het schoolgebouw zou zijn maar meer bij de bedrijven in de regio waar de studenten leren.

Het onderwijs is nu geborgd in kwalificatiedossiers, Elke student behaald met het afronden van een kwalificatie een diploma. Een kwalificatie bevat nu vaak veel thema’s om een student breed op te leiden. In de toekomst zou dit meer gespecificeerd kunnen worden. Waarom zou iemand die alleen maar tractorchauffeur wil worden, ook alles over de teelt moeten weten? Een kwalificatie zou prima in stukken kunnen worden geknipt. Een student die het eerst voldoende vind om alleen de tractorchauffeur te zijn, kan dat leren. Komt hij na 4 jaar erachter dat hij meer wil of er meer van hem gevraagd word, kan hij weer aanhaken in het onderwijs. Er wordt via die weg alleen geleerd wat een student wil leren en nodig heeft. Het LLO krijgt via deze weg ook meer betekenis. Terra is in haar visie nog erg gericht in de scheiding van het reguliere onderwijs en het volwassen onderwijs. Dit heeft in de basis meer te maken met de organisatie. Managers moeten de uren van hun mensen verantwoorden en moeten ervoor zorgen dat de lessen gevuld zijn. De roosters waarin dit gebeurt maken dat de ruimte beperkt in de mogelijkheden. Daarnaast is de onderlinge communicatie tussen het volwassenonderwijs en het regulier onderwijs weinig tot niet aanwezig

Examens worden meer op maakt gedaan, dit kan o.a. via het lerend kwalificeren. Aan het eind van een module of onderdeel levert de student bewijs aan dat hij aan dat specifieke onderdeel van de kwalificatie heeft voldaan. Zijn alle onderdelen afgedekt, kan de student een diploma ontvangen