Bronvermelding
Hieronder worden alle bronnen vermeld die ik in mijn opleiding heb geraadpleegd
Berben, M., Van Teeseling, M., & Cps, O. E. A. (2014). Differentiëren is te leren!: omgaan met verschillen in het voortgezet onderwijs : praktische handreiking voor docenten
Bonouvrié, N., Kleijngeld, I., De Moor, A., Van Rijn, R., & Zijffers, M. (Reds.). (2022). Van oriëntatie naar ontwikkeling. In ExperticepuntLlob.nl. LOB Expertisepunt. Geraadpleegd op 13 mei 2024, van https://www.expertisepuntlob.nl/bestanden/artikelen/13/282_LOB046_A4_Handreiking_MBO-v3.pdf?1643640085=
De basis van lerend kwalificeren. (2024). In www.onderwijsenexaminering.nl. Geraadpleegd op 1 mei 2024, van https://my.visme.co/view/rx8jopm0-1-de-basis-van-lerend-kwalificeren#s
Deci, E.L., & Ryan, R.M. (2018) Self-Determination Theory, Basic Psychological Needs in Motivation, Development and Wellness, december 2018, 756 pagina's.
Differentiatie. (2014, juni). Wij-leren.nl. Geraadpleegd op 6 oktober 2024, van https://wij-leren.nl/hgw-handelingsgericht-werken.php
Emile. (2023). Het CAR-model van Luc Stevens. Metis Onderwijsadvies. https://metis-onderwijsadvies.nl/2017/12/12/car-model/
Geerts, W., & Van Kralingen, R. (2011). Handboek voor leraren.
Gelderblom, A., Bos, D., Diender, A., den Hartog, M., de Koning, J., van der Toorn, A. J., & de Vleeschouwer, E. (2023). LOB & kansrijke keuzes in het vmbo. SEOR. Opgehaald van: https://www.seor.nl/Cms_Media/S1301-Ondersteuning-van-optimale-studieloopbaankeuzes-hoofdrapport.pdf
Gerrickens, P. (1997). Kwaliteitenspel (3de Druk). Gerrickens; Uitgeverij.
Gulikers, J., & Baartman, L., (2017). Doelgericht professionaliseren. Formatief toetsen met effect! Wat DOET de docent in de klas? Eindrapport NRO-PPO overzichtsstudie dossiernummer 405-15-722.
Hattie, J. (2012). Visible Learning for Teachers: Maximizing Impact on Learning. Routledge.
Het curriculaire spinnenweb: het leerplan. (z.d.). SLO. https://www.slo.nl/thema/vakspecifieke-thema/kunst-cultuur/leerplankader-kunstzinnige-orientatie/handreiking-schoolleiders/curriculaire-spinnenweb/
Het mbo | MBO Raad. (z.d.). MBO Raad. https://www.mboraad.nl/het-mbo
Karels, M. (2020). Wijze lessen: twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek. Geraadpleegd op 09-01-2025, van https://wij-leren.nl/wijze-lessen-twaalf-bouwstenen-voor-effectieve-didactiek.php
Kerpel, A. (2014). Roos van Leary. In Wij-leren.nl Geraadpleegd op 04-11-2025, van https://wij-leren.nl/roos-van-leary-gedrag.php
Klaas Hiemstra, Jacqueline Schoones, Otto de Loor, Monica Robijns, Omgaan met verschillen op het snijvlak van pedagogisch en didactisch handelen - een verkenning (2013) via Geraadpleegd op 05-12-2025, van https://wij-leren.nl/pedagogisch-didactisch-handelen-leerkrachtgedrag.php/pedagogisch-didactisch-handelen-leerkrachtgedrag.php
Kohn, A. (2011, november). The Case Against Grades.
Kounin, J.S. (1977). Dissiplin and groupmanagment in classrooms (herdrukt). New York: Krieger
Kwalificatiedossier mbo Agro productie, handel en technologie (Door Sectorkamer voedsel, groen en gastvrijheid & Sectorkamer Voedsel, groen en gastvrijheid). (2023).
Lucassen, M. (2023a, maart 31). Deze leertheorieën moet je kennen. Vernieuwenderwijs. https://vernieuwenderwijs.nl/onderwijstheorieen-die-je-moet-kennen/
Lucassen, M. (2023, 30 november). De ‘single point rubric’: meer ruimte voor feedback bij beoordelen. Vernieuwenderwijs. https://vernieuwenderwijs.nl/single-point-rubric-feedback-beoordelen/
Martie Slooter Consultancy. (2020). Zelfevaluatie. In De Zes Rollen van de Leraar: Handboek Voor Effectief Lesgeven.
Ministerie van Algemene Zaken. (2023, 25 juli). Hoeveel lesuren heb ik in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo)? Rijksoverheid.nl. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schooltijden-en-onderwijstijd/vraag-en-antwoord/hoeveel-lesuren-moet-ik-krijgen-in-het-middelbaar-beroepsonderwijs-mbo
Ministerie van Algemene Zaken. (2023, 22 september). Beroepskwalificaties: basis van het mbo. Middelbaar Beroepsonderwijs (Mbo) | Rijksoverheid.nl. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/middelbaar-beroepsonderwijs/beroepsgericht-mbo
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. (2020, 27 augustus). Registreren en melden van ongeoorloofd verzuim. Onderwerp | Inspectie van het Onderwijs. https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/registreren-en-melden-van-ongeoorloofd-verzuim#:~:text=MBO-instellingen%20melden%20bij%2016%20klokuren%20ongeoorloofde%20afwezigheid.%20Slechts,voldoen%20aan%20de%20wettelijke%20meldingsplicht%20van%20ongeoorloofd%20verzuim
Nelis, H., & Van Sark, Y. (2012). Puberbrein binnenstebuiten. Kosmos Uitgevers.
Onderwijsassistenten en onderwijsinstructeurs | Onderwijskennis. (2022, 23 maart). Onderwijskennis. Geraadpleegd op 5 januari 2025, van https://www.onderwijskennis.nl/themas/onderwijsassistenten-en-onderwijsinstructeurs#section-6240
Onderzoekskader 2021 voor het toezicht op het middelbaar beroepsonderwijs. (2024). In www.onderwijsinspectie.nl. Inspectie van het onderwijs. Geraadpleegd op 5 december 2024, van https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/onderzoekskaders/documenten/publicaties/2021/07/01/onderzoekskader-2021-middelbaar-beroepsonderwijs
Pedagogische legitimatie (Van Kan,2013 en Van Kan, Ponto & Verloop, 2013)
Remmerswaal, J. (2015). Handboek groepsdynamica: Een inleiding op theorie en praktijk (11de druk). Boom/Nelissen.
Rubens, Wilfred, Leren in communities en netwerken (2017), Geraadpleegd op 05-11-2024, van https://wij-leren.nl/leren-communities-netwerken.php/
Slooter, M. (2022). De zes rollen van de leraar: Handboek voor effectief lesgeven. Pica.
Tielemans, E. (2004). Energize II: Ruim 100 leuke en leerzame energizers voor volwassenen, jongeren, kinderen, iedereen!. (Leefstijl voor jongeren.) Amstelveen: Stichting Lions-Quest Nederland.
Unknown. (z.d.). Voorbeeldvragen Loopbaangesprek. https://www.expertisepuntlob.nl/bestanden/artikelen/13/290_voorbeeldvragen_loopbaangesprek_DEF.pdf?1598973739=
Vermeer, A., & Wenting, B. (2018). Zelfsturing, Hoe Het Wél Werkt
Voerman, L., & Faber, F. (2016). Didactisch coachen (1ste editie). de Weijer Design.
Whitmore, J. (2002b). Coaching for performance : growing people, performance and purpose.
Wiliam, D. & Leahy, S., 2015. Embedding formative assessment. Practical techniques for K-12 classrooms. Florida: Learning Sciences International.
Zelfdeterminatie theorie - Self-Determination Theory (SDT). (z.d.). https://wij-leren.nl/zelfdeterminatie-theorie.php